komputer dla fotografa
T***@somewhere.in.the.world
2009-10-19 13:31:55 UTC
Witam,

Fotograf potrzebuje komputera.

Najchetniej przenosnego, ale to ma byc jego jedyny komputer. Wyrazil
zainteresownie makami. Ale nie jestem mu w stanie doradzic. Kilka lat
temu polecilbym PBG4 12".
Dla fotografa, znaczy ma plynnie chodzic Adobe Lightroom, Photoshop
Elements. A moze i Apple Aperture? - choc tutaj w przypadku sprzetu
przenosnego chyba trzeba zapomniec?

Czy MacBooki to udzwigna? Czy musi byc MacBookPro? Raczej 15".
Albo inaczej - jesli stacjonarny, to wystarczy jakis iMak? Czy musi byc
MacPro?

Budzet do 7500zl brutto. Sprzet raczej nowy, bo w przypadku zakupow na
firme kupno uzywanego malo sie oplaca.

To takie przymiarki. Inna rzecz, ze dotychczasowy serwisant fotografa
(ktory podobno serwisuje takze Reportera) byl zszokowany, i stwierdzil,
ze przeciez za 2000zl mozna dostac _wypasionego_ peceta.

TA
de Fresz
2009-10-19 13:47:18 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
Dla fotografa, znaczy ma plynnie chodzic Adobe Lightroom, Photoshop
Elements. A moze i Apple Aperture? - choc tutaj w przypadku sprzetu
przenosnego chyba trzeba zapomniec?
Czy MacBooki to udzwigna?
"Udźwignie" to dość szerokie określenie. Na PB ***@1.33 zrobiłem
testowo w LR 1.5 bazę ~1000 zdjęć 12 MPx i chodziło to... jakoś. Ale
polecałbym tylko buddystom, w ramach ćwiczeń komplementarnych z zakresu
cierpliwości ;-). Appertura nie chodziła specjalnie lepiej. Pytanie
podstawowe - czy aby na pewno opasła krowa pod tytułem LR jest
niezbędna owemu fotografowi do szczęścia? Bo przy lekkim
przemodelowaniu sposobu pracy, wymagania sprzętowe mogą znacznie spaść.
Post by T***@somewhere.in.the.world
Czy musi byc MacBookPro?
Jest przedewszystkim lepiej zrobiony, a sprzęt używany przez
zawodowców, tudzież innych artystów ma niestety tendencje do cieżekiego
życia.
Post by T***@somewhere.in.the.world
Raczej 15".
Albo inaczej - jesli stacjonarny, to wystarczy jakis iMak? Czy musi byc
MacPro?
iMac powinien wystarczyć, ale ma niestety drobną wadę pod postacią
przeciętnej matrycy, a w dodatku błyszczącej. Gdyby nie dyski ciekawą
propozycją byłby Miniacz + dobry monitor (który nawet w przypadku MP
(Pro) byłby bardzo wskazany).
[...]
Bo można. I dodatkowy ból głowy w gratisie, jeśli się nie ma zapędów do
bycia PowerUserem.
de Fresz
T***@somewhere.in.the.world
2009-10-19 14:04:41 UTC
Post by de Fresz
[...]
No, ale te ostatnie, aluminiowe Macbooki wygladaj solidnie...
Post by de Fresz
[...]
Jednakowoz w kilku wydawnictwach widzialem ze graficy uzywaja...
Post by de Fresz
Gdyby nie dyski ciekawą
propozycją byłby Miniacz + dobry monitor (który nawet w przypadku MP
(Pro) byłby bardzo wskazany).
Bo ja wiem? Pierwszy raz slysze taka opinie.
Post by de Fresz
[...]
Co to znaczy _wypasionego_? Bo 2000 to normalna cena za peceta w
supermarkecie. To ile kosztuja te niewypasione?

TA
de Fresz
2009-10-19 14:23:42 UTC
Post by de Fresz
[...]
A one aby przypadkiem od pewnego czasu nie dorobiły się "Pro" w nazwie?
Ładnie to tak nie oglądać kijnot wujka Stefana? A niby taki
doświadczony makjuzer... ;-)
Post by de Fresz
[...]
No i o czym miałoby to świadczyć? O tym że mają dobre monitory, czy o
tym, że aj-ti im takie zamówiło (aj-ti, nie mające najczęściej pojęcia
o sensownych monitorach, CM itepe). A może, że na pewnych stanowiskach
wierność kolorów na monitorze nie jest zupełnie do życia niezbędna i
nawet ich profilowanie uznaje się zbytek zachodu? Sam wybierz.
Post by de Fresz
Gdyby nie dyski ciekawą
propozycją byłby Miniacz + dobry monitor (który nawet w przypadku MP
(Pro) byłby bardzo wskazany).
Bo ja wiem? Pierwszy raz slysze taka opinie.
To porównaj dokładniej specyfikacje Miniacza z iMacami - trochę słabszy
procek (mniej więcej z poprzedniej edycji iMaca), maksymalnie 4 GB
pamięci vs. 8, słabsza grafika (w 2d bez większego znaczenia) no i
nieszczęsny dysk 2.5". W życiowych benchmarkach (np. akcji w Szopie)
nowe Miniacze dorównują lub przewyższają najmocniejsze G5, na których
do dzisiaj w wielu miejscach się dłubie zawodowo na dużych plikach. Ale
oczywiście dla niektórych to wciąż będzie za mało... ;-)
Post by de Fresz
[...]
Co ja Ci poradzę, że się da złożyć za 2k +/- 200 zł konfiguracje
dorównującą iMakowi ;-)
Ale będzie brzydko, trzeba będzie poświęcić trochę czasu na risercz
(lub komuś to zlecić), no i żyć z Widą - nie każdy jestzgodzić się na
tyle wyrzeczeń ;-)
Post by T***@somewhere.in.the.world
To ile kosztuja te niewypasione?
Z tysia.
de Fresz
de Fresz
2009-10-19 14:28:09 UTC
Post by de Fresz
[...]
A dobra, przegapiłem Twoje podkreślenia - oki, nie będzie to wypas
zgodny z najnowszymi trendami (bo na to trzeba by teraz wydać ze 4k,
może nawet z 5k zł), ale rozsądna konfiguracja, nadająca się do całkiem
komfortowej pracy.
de Fresz
Roger from Cracow
2009-10-19 14:22:46 UTC
cierpliwo¶ci ;-). Appertura nie chodzi³a specjalnie lepiej. Pytanie
podstawowe - czy aby na pewno opas³a krowa pod tytu³em LR jest niezbêdna
owemu fotografowi do szczê¶cia? Bo przy lekkim przemodelowaniu sposobu
pracy, wymagania sprzêtowe mog± znacznie spa¶æ.
Osobiscie uwazam, ze trzymanie pod LR jakis baz danych zdjec jest
bez sensu. Zabija tylko sprzet. Po prostu traktowac LRa jak wolaczke
do RAW. Zalozylem sobie jedna baze w LR i wskazalem jej jeden
katalog. Jak przychodzê do domu z materialem foto wrzucam z karty
do tego katalogu na dysku swoje 1000RAW po czym importuje do LRa.
Obrabiam, exportuje i wypieprzam z bazy. Tym sposobem zawsze mam
max kilka zlecen w bazie. Nie potrzebuje wtedy do LRa zadnych raidow,
cudow na kiju itp. Wszystko smiga na Quadzie 2,66GHz i jednym dysku
na ktorym jest zarowno systemi, LR i jego baza. Ale to nowy komp i
dosc wydajny. W sumie wydatek na kompa jakies 2000zl. Calosc na
XP i powiem szczerze kompletnie nie mam potrzeby ani parcia na
dozbrajanie sprzetu. Dziala to dla mnie bardzo wydajnie.
bo mozna... j.w.

Roger
XX YY
2009-10-19 15:06:17 UTC
[...]
akurat w piatek kupilem

poprzednik liczacy ok 6 lat byl juz powolny.
na cos na co potrzebowal ponad godzine ten nowy potrzebuje paru minut.

dalem ok 3000 pln intel dual quad 9300 4 gb Ram

hp w wersji slim line.

smiga ze wszystkim natychmiast , panoramke robi szybciutko.
i jest cichutki prawie jak Mac .

z wyminionymi programami ( akurat mam LT ale nie mam tego drugiego ,
ale to nic szczegolnego ) rozprawia sie natychmiast.
jest spoko.
niestety zakup nowego aparatu trzeba zaczynac od zakupu komputera.
Andrzej Libiszewski
2009-10-19 15:32:14 UTC
Post by XX YY
[...]
Byś się może zdecydował, czy dual, czy quad?
Na szczęście jest to kompletna bzdura.
"I must rule with eye and claw — as the hawk among lesser birds."
XX YY
2009-10-19 15:53:46 UTC
Post by XX YY
[...]
"I must rule with eye and claw -- as the hawk among lesser birds."- Zitierten Text ausblenden -
- Zitierten Text anzeigen -
Libiszewskiiiiiiiiiii.......... !!!!!

chlopie skad sie tu wziales? !!!!
Nie w plenerze ?-zamiast uczyc sie robic zdjecia , siedzisz przed
nijak ma sie do rzeczywistosci.

Kup sobie wspolczesny aparat z 21 mpx i 14 , 16 bitowym slowem-
sproboj to obrobic to sie przekonasz ile czasu stracisz´jesli masz
starszy komputer.
przyrost czasu jest lawinowy.
Andrzej Libiszewski
2009-10-19 16:05:31 UTC
Post by XX YY
Post by XX YY
dalem ok 3000 pln intel dual quad 9300 4 gb Ram
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Post by XX YY
Libiszewskiiiiiiiiiii.......... !!!!!
Jak dla ciebie, bałwanie, to PAN Libiszewski, skoro już używasz nazwiska
wbrew wszelkim tu przyjętym zwyczajom.
Post by XX YY
chlopie skad sie tu wziales? !!!!
Nie w plenerze ?-zamiast uczyc sie robic zdjecia , siedzisz przed
komputerem i wypisujesz co ci sie wydaje , a wydjae ci sie cos co
nijak ma sie do rzeczywistosci.
Pracuję w branży komputerowej już ładnych parę lat. Zapewne mam o tym
lepsze pojęcie niż będziesz miał kiedykolwiek szansę mieć.
Post by XX YY
Kup sobie wspolczesny aparat z 21 mpx i 14 , 16 bitowym slowem-
sproboj to obrobic to sie przekonasz ile czasu stracisz´jesli masz
starszy komputer.
przyrost czasu jest lawinowy.
I zakup nowego aparatu to zawsze zakup czegoś z matrycą 21mpix lub więcej i
14 bitami lub więcej na punkt? Ze swoim odbiciem w lustrze przez ścianę się
macałeś?

PS: zdecydowałeś już czy kupiłeś duala czy quada? A przy okazji, dlaczego
pamięć liczysz w gigabitach?
"Krocz naprzód, mężny światłości synu
A te sedesy w kolorze jaśminu
Skąpanego w bladej poświacie miesiąca
Znajdziesz tam, kędy wiedzie strzała gorejąca!"
XX YY
2009-10-19 16:27:29 UTC
Post by XX YY
[...]
oczywiscie zakup nowego aparatu w przypdku jesli posiada sie juz jakis
starszy ma sens jesli rozdzielczosc bezwzgl matrycy jest co najmniej
ok. 2 razy wieksza niz w poprzednim ,innych rzeczy nie bede wyminial
bo nie skumasz.

Ze swoim odbiciem w lustrze przez ścianę się
Post by Andrzej Libiszewski
macałeś?
jak myslisz - czy wogole myslisz ?
Post by Andrzej Libiszewski
PS: zdecydowałeś już czy kupiłeś duala czy quada? A przy okazji, dlaczego
pamięć liczysz w gigabitach?
ho . ho . hoo - widze zes taki fachman komputerowy jak i fotograf.

tutaj masz odpowiedz - zrzut z monitora - wlasciwosci komputera jest
napisane co i jak.

http://picasaweb.google.at/fotografie25/Desktop02#slideshow/5394347341823192658
Andrzej Libiszewski
2009-10-19 16:47:20 UTC
Post by XX YY
[...]
Śliczne. I nie mające kompletnie pokrycia w faktach, jak większość tego co
tu opowiadasz. Ale nie martw się, jako gawędziasz masz zapewnioną
przyszłość.

A mi się wydawało, że brandzlowanie się megapikselami odchodzi w
przeszłość...
Post by XX YY
Ze swoim odbiciem w lustrze przez ścianę się
Post by Andrzej Libiszewski
macałeś?
jak myslisz - czy wogole myslisz ?
Tak, JA myślę. Co do ciebie, łagodnie mówiąc, nie jestem pewien.
Post by XX YY
Post by Andrzej Libiszewski
PS: zdecydowałeś już czy kupiłeś duala czy quada? A przy okazji, dlaczego
pamięć liczysz w gigabitach?
ho . ho . hoo - widze zes taki fachman komputerowy jak i fotograf.
No ba, tobie butów sznurować niegodnym.
Post by XX YY
tutaj masz odpowiedz - zrzut z monitora - wlasciwosci komputera jest
napisane co i jak.
http://picasaweb.google.at/fotografie25/Desktop02#slideshow/5394347341823192658
Ja pytam czy TY wiesz w ogóle, co kupiłeś (specjalnie pokreśliłem w poście
wcześniej jakie kretyństwa wypisujesz, ale widać nie zauważyłeś, albo
zauważyłeś i nie zrozumiałeś)? Bo jak na razie, to wiem jedynie, że
potrafisz zrobić zrzut z okienka z właściwościami i że masz
niezaktualizowany system. Jak również, że różnica między gb, GB czy Gb jest
dla ciebie żadna.
"Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"
XX YY
2009-10-19 17:01:46 UTC
[...]
no przeciez wyraznie pisze ze quada.

pali 6 l/100 95 oktanowej
wyciaga spoko 120 km/godz. ( nie pomyl km z koniami mechanicznymi )
Andrzej Libiszewski
2009-10-19 17:02:00 UTC
Post by XX YY
[...]
No, udało ci się doczytać w końcu. Sporo to zajęło.
"A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
Alvy Singer
Roger from Cracow
2009-10-19 17:02:58 UTC
[...]
___________________

bzdura...

Roger
JD
2009-10-19 16:58:47 UTC
Post by XX YY
dalem ok 3000 pln intel dual quad 9300 4 gb Ram
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
PS: zdecydowałeś już czy kupiłeś duala czy quada? A przy okazji, dlaczego
pamięć liczysz w gigabitach?
Nie, nie, gigabity to Gb, on liczy w gównobitach ,
zapomniał tylko S przed RAM
;)
JD
Andrzej Libiszewski
2009-10-19 17:00:00 UTC
Post by XX YY
[...]
ROTFL!
"A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
Alvy Singer
Leszek Drwal
2009-10-19 15:07:02 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
ze przeciez za 2000zl mozna dostac _wypasionego_ peceta.
a za kolejne 4 dobry dla fotografa monitor ;)

Pecet to nie jest takie zle rozwiązanie. Adobe na tym chodzi. Za 7500
mozna zlozyc konkretną maszynkę 4-rdzeniową z 8 GB ramu na Viscie Biznes
64bit i po instalacji paru softów Adobiego będzie toto śmigać ino furcy.
Dokupienie dysku zewnetrznego na backup i sofciku GoodSync za pare
dolarów i mozna miec ciagly backup plikow roboczych. A maszynka w wolnej
chwili pociągnie partyjke pasjansa 3D ;)
JD
2009-10-19 17:36:23 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
Witam,
Fotograf potrzebuje komputera.
W sumie nic więcej nie wiemy.

Moje domysły:
-potrzebuje przenośny bo jeździ do klientów daleko na dłużej,
-potrzebuje komputera jako magazyn zdjęć w plenerach, imprezach
kilkudniowych
-ma służyc w terenie do szybkiej selekcji i odrzucania nieudanych kadrów
-w domu ma służyć do dokładniejszej obróbki

Jeśli się nie mylę (jaśli tak to popraw) konkretnego modelu nie polece
ale ja te 7500 przeznaczone na sprzęt (?) podzieliłbym na 2k-3k na laptopa
reszta na monitor z kalibratorem do domu.
JD
Kryhu
2009-10-19 17:38:47 UTC
***@somewhere.in.the.world pisze:

Hej
[...]
Ma LR na MBP C2D 2.2 15" i da się na tym pracować z RAWami d700 ale
używam go tylko kiedy muszę. Mimo 4GB RAM i dysku 7200RPM. Nie da się
porównać komfortu pracy ze stacjonarnym MacPro 2x2 Xeon 2.66.
Laptok grzeje się niemiłosiernie, właściwie w celach fotograficznych
służy mi tylko jako databank na wyjazdach.
--
Pozdro
Kryhu