Co sie dzieje z przyslona?
w***@gmail.com
2008-03-05 14:33:34 UTC
Witam Grupowiczow!

Pan Peterson w swojej ksiazce "ekspozycja bez tajemnic" napisal, ze
przyslona jest utworzona przez serie szesciu zachodzacych na siebie
metalowych listkow. Jesli moj obiektyw ma siedem listkow, czy to
znaczy ze jest uszkodzony?

Ola
Janko Muzykant
2008-03-05 14:35:06 UTC
Post by w***@gmail.com
[...]
Tak.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/
Olgierd
2008-03-05 14:38:01 UTC
Post by w***@gmail.com
[...]
Zbyt prosta odpowiedź na trudne pytanie. Przecież jeden z listków może
być zapasowy ("in case of emergency") bądź też - co się zdarza, przyznać
należy, nieczęsto - może być to tzw. listek figowy.
--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać
=====> http://olgierd.bblog.pl/ <=====
kurzu

Kurzu
j***@gazeta.pl
2008-03-05 14:36:05 UTC
Post by w***@gmail.com
[...]
To znaczy, iż listki w twojej pyrzysłonie są rodzaju meskiego i
żeńskiego ...
d***@vp.pl
2008-03-05 14:38:42 UTC
Post by w***@gmail.com
[...]
Znaczy to tyle że Petersen w swojej książce albo upraszcza albo
opisywał jakiś konkretny obiektyw.
Listki przysłony mogąbyć dwa , może ich być kilkadziesiąt w zależności
od tego jaki obiektyw posiadasz.
Acha a koledzy usiłują cię "wkręcić
pozdro Marcin
gasper
2008-03-05 14:40:15 UTC
prosze o przykład
Uncle Pete
2008-03-05 14:42:23 UTC
Post by gasper
Post by d***@vp.pl
Listki przysłony mogąbyć dwa
prosze o przykład
Tanie analogowe małpy, zwłaszcza posiadające migawko-przysłony.

Piotr
Jakub Jewuła
2008-03-05 14:46:02 UTC
Post by gasper
Post by d***@vp.pl
Znaczy to tyle że Petersen w swojej książce albo upraszcza albo
opisywał jakiś konkretny obiektyw.
Listki przysłony mogąbyć dwa
prosze o przykład
Gorny i dolny, lewy i prawy, gorno-lewy i prawo-dolny.

Np. w aparaciku Agfa Optima i masie roznych tanich kompaktow.

d***@vp.pl
2008-03-05 14:48:33 UTC
Post by gasper
Post by d***@vp.pl
Listki przysłony mogąbyć dwa
prosze o przykład
Migawkoprzysłony w idiotenkamerach z wycięciem romboidalnym . Acha w
naprawdę starych obiektywach do kliszaków listek był jeden.
Pozdro Marcin
zkruk [Lodz]
2008-03-05 17:17:47 UTC
Post by d***@vp.pl
Acha w
naprawdę starych obiektywach do kliszaków listek był jeden.
tia?
i niby jak realizuje funkcje przeslony? :]
Marek Wyszomirski
2008-03-05 17:22:20 UTC
Post by zkruk [Lodz]
Post by d***@vp.pl
Acha w
naprawdę starych obiektywach do kliszaków listek był jeden.
tia?
i niby jak realizuje funkcje przeslony? :]
[...]
Zapewne listek z dziurką - dwie wartości przysłony - pzry listku wysuniętym
i wsuniętym.

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (***@toya.net.pl)
Henry(k)
2008-03-05 19:18:12 UTC
Post by Marek Wyszomirski
Zapewne listek z dziurką - dwie wartości przysłony - pzry listku wysuniętym
i wsuniętym.
Były też kombinacje z obrotową tarczą i dziurami różnej wielkości
- niegłupie - przynajmniej otwór był zawsze okrągły ;-)

Najdziwniejsza przysłona jaką widziałem była w jakimś wielkoformatowcu
- płytka z serią otworów (w środku dziura chyba też chyba była).
Jestem ciekaw jak wyglądały w tym czymś nieostrości ;-)

Pozdrawiam,
Henry
--
FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
FAQ prfc: http://www.prfc-faq.prv.pl
Fotografia tradycyjna: http://www.aparaty.tradycyjne.net
_rK_
2008-03-05 19:33:24 UTC
Post by Henry(k)
Najdziwniejsza przysłona jaką widziałem była w jakimś wielkoformatowcu
- płytka z serią otworów (w środku dziura chyba też chyba była).
Jestem ciekaw jak wyglądały w tym czymś nieostrości ;-)
T byl imagon - taki miekkorysujacy obiektyw. Do Mamiyi RB czy tam RZ tez
byl.

rK
http://keek.ovh.org
zkruk [Lodz]
2008-03-05 21:34:46 UTC
Post by Henry(k)
Post by Marek Wyszomirski
[...]
no ale to nijak ma sie do stwierdzenia ze przeslona moze skladac sie z
jednego listka :)
Marek Wyszomirski
2008-03-05 21:57:35 UTC
Post by zkruk [Lodz]
Post by Henry(k)
Post by Marek Wyszomirski
[...]
Jeśli pod pojęciem listka rozumiemy tylko ruchomą część, to przypomnaiła mi
się nawet przysłona z możliwością płynnej regulacji z jednym listkiem. W
listku byla dziura o kształcie trójkąta równoramiennego z bardzo ostrym
kątem wierzchołkowym. W obiektywie były umieszczone dwie nieruchome poziome
blaszki pozwalajace światłu przejsć tylko prze zszczlinę pomiędzy nimi.
Przed nimi umieszczona była blaszka z trójkątnym otworem tak, aby podstawa
trójkąta znajdowała się u dołu - podnosząc i opuszczając tę blaszke można
było regulować powierzchnię otworu pzrez który pzredostawałao się światło.
Bokeh to musiało mieć dość dziwny - otwór przysłony miał kształt trapezu
który miał stałą wysokosć, natomiast w zależności od liczby przysłony
zmieniał długości podstaw. Widziałem kiedyś takie rozwiązanie w jakiejś
kamerze filmowej - chyba na jakiś wąski film super 8 lub podobny.

Uncle Pete
2008-03-05 22:05:02 UTC
Post by Marek Wyszomirski
[...]
Dokładnie. Taka przysłona była np. w radzieckich kamerach Awrora i Lomo
na kasety super 8.

Pozdrawiam,

Piotr
r2f
2008-03-05 19:26:27 UTC
Post by Marek Wyszomirski
Post by zkruk [Lodz]
Post by d***@vp.pl
[...]
Np. w starym Zeiss Icon Box-Tengor, ktory mam pod reka, jest blaszka z
wycietymi trzema otworami. Wybiera sie przyslony sposrod wartosci 11, 16
i 22 przesuwajac suwaczek, ktory z kolei przesuwa blaszke, ustawiajac
odpowiedni otwor w osi obiektywu.

Pozdrawiam
r2f
ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)
2008-03-05 19:53:55 UTC
r2f pisze:
/.../
Post by r2f
[...]
Patent stosowany także w sporej części Polaroidów z tą różnicą, że
oznaczenia były w stylu "programów tematycznych" Smieny :)

ALex
r2f
2008-03-05 20:31:33 UTC
Post by ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)
/.../
Post by r2f
[...]
Heh, w tym egzemplarzu Box-Tengora mozna tez ustawiac ostrosc na tej
samej zasadzie. Suwaczkiem wybiera sie odleglosc sposrod wartosci: 2,
2-5 i 5-oo (w metrach), a ten z kolei obraca blaszke z zamocowanymi
soczewkami.

pozdrawiam
r2f
Zbyszek ładygin
2008-03-05 19:39:06 UTC
Post by Marek Wyszomirski
Post by zkruk [Lodz]
Post by d***@vp.pl
[...]
Dokladnie. Mialem kiedys takiego boxa 6x9. byly dwie wartosci przyslony
8 i 16 przestawiane przez dzwignie umieszczajaca w osi blaszke
zmienszajaca swiatlo.
Z.
z***@onet.eu
2008-03-06 10:25:05 UTC
Post by Zbyszek ładygin
Dokladnie. Mialem kiedys takiego boxa 6x9. byly dwie wartosci przyslony
8 i 16 przestawiane przez dzwignie umieszczajaca w osi blaszke
zmienszajaca swiatlo.
albo Ami
sloneczko i chmurki
zkruk [Lodz]
2008-03-05 21:36:30 UTC
Post by Marek Wyszomirski
Zapewne listek z dziurką - dwie wartości przysłony - pzry listku
wysuniętym i wsuniętym.
czyli obiektyw z dwoma ustawieniami przeslony
no ale to dosc kiepskie rozwiazanie
Henry(k)
2008-03-06 10:17:08 UTC
Post by zkruk [Lodz]
czyli obiektyw z dwoma ustawieniami przeslony
no ale to dosc kiepskie rozwiazanie
Dla fanów grupy F/64 to by wystarczyła nawet jedna przesłona ;-)

Pozdrawiam,
Henry
Michał Dwużnik
2008-03-05 19:16:34 UTC
Post by zkruk [Lodz]
Post by d***@vp.pl
Acha w
naprawdę starych obiektywach do kliszaków listek był jeden.
tia?
i niby jak realizuje funkcje przeslony? :]
Weź obejrzyj jakiegoś Druha :)

Michał
zkruk [Lodz]
2008-03-05 21:35:52 UTC
Post by Michał Dwużnik
Post by zkruk [Lodz]
tia?
i niby jak realizuje funkcje przeslony? :]
Weź obejrzyj jakiegoś Druha :)
nie no - ja rozumiem - obiektyw otwarty/domkniety

ale z tego sie przecie korzystac nie da ;)
Michał Dwużnik
2008-03-05 22:30:09 UTC
Post by zkruk [Lodz]
Post by Michał Dwużnik
Post by zkruk [Lodz]
tia?
i niby jak realizuje funkcje przeslony? :]
Weź obejrzyj jakiegoś Druha :)
nie no - ja rozumiem - obiektyw otwarty/domkniety
ale z tego sie przecie korzystac nie da ;)
Jest więcej niż jedna możliwość? Jest. CBDO :)

Michał
d***@vp.pl
2008-03-05 23:24:58 UTC
On 5 Mar, 23:30, Michał Dwużnik
Post by Michał Dwużnik
Post by zkruk [Lodz]
Post by Michał Dwużnik
Post by zkruk [Lodz]
[...]
Najpopularniejszym rozwiązaniem był system rewolwerowy.
Blaszka z szeregiem okrągłych otworów o malejącej srednicy zamontowana
na osi
tak by otwór przechodził przez oś optyczną obiektywu . Pozwalało to na
regulację średnicy przysłony no i otwór
zawsze był okrąglutki. Jeżeli przyjmiemy że ładny bokech = okrągła
dziurka to było super :). W dodatku były to obiektywy miękko raczej
rysujące . I na sporym formacie kliszy.
Co do Imagona o ile dobrze kojarzę miał on zakładane wymienne sitka o
rozmaitej średnicyoczek , zmiękczające obraz ale nie pełniące funkcji
przysłony .
Acha skoro jesteśmy przy rozmyciu jeszcze pamiętam jakowyś obiektyw do
Leiki gwintowanej , typową portretówkę.
Miał on w zestawie filtr , który wyposażony był fabrycznie w filtr z
naniesionym pośrodku... lusterkiem !
Mialem to szkło kilkakrotnie w rekach ale nigdy nim nie fociłem .
Thambar się chyba nazywało...
Co do Industara 61L/D to zdaje się kształt przysłony na wartościach
pośrednich miał pozwolić uzyskać idealne koło po pełnym przymknięciu a
do takiej pracy był on jako szkło macro przeznaczony.
Pozdro Marcin
Michal Tyrala
2008-03-10 09:39:38 UTC
Post by gasper
Post by d***@vp.pl
Znaczy to tyle że Petersen w swojej książce albo upraszcza albo
opisywał jakiś konkretny obiektyw.
Listki przysłony mogąbyć dwa
prosze o przykład
Olympus XA. (Nachodzace na siebie blaszki o ksztalcie mniej wiecej < >)
--
Michał

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns
w***@gmail.com
2008-03-05 14:48:12 UTC
Post by d***@vp.pl
Post by w***@gmail.com
[...]
Marcin, dziekuje! Podejrzewalam, ze ich wypowiedzi nie sa do konca
zyczliwe.

Ola
Olgierd
2008-03-05 15:02:14 UTC
Post by w***@gmail.com
Acha a koledzy usiłują cię "wkręcić pozdro Marcin
Marcin, dziekuje! Podejrzewalam, ze ich wypowiedzi nie sa do konca
zyczliwe.
Bardzo życzliwe :)
=====> http://olgierd.bblog.pl/ <=====
Michał Dwużnik
2008-03-05 15:13:53 UTC
Post by w***@gmail.com
Post by d***@vp.pl
Acha a koledzy usiłują cię "wkręcić
pozdro Marcin
Marcin, dziekuje! Podejrzewalam, ze ich wypowiedzi nie sa do konca
zyczliwe.
Są. Życzliwość polega również na trosce o to, żebyś się dzięki odpowiezi
czegoś nauczyła.

Michał
d***@vp.pl
2008-03-05 15:18:33 UTC
On 5 Mar, 16:13, Michał Dwużnik
Post by Michał Dwużnik
Są. Życzliwość polega również na trosce o to, żebyś się dzięki odpowiezi
czegoś nauczyła.
Ale można odpowiadać merytorycznie a nie kpić ? Tym bardziej że
koleżanka jak widać czyta- więc stara się pogłębić wiedzę !
A że w książce znajduje się stwierdzenie nie do końca prawdziwe to się
ostatnio coraz częściej zdarza niestety
Pozdro Marcin
Michał Dwużnik
2008-03-05 15:24:36 UTC
Post by d***@vp.pl
On 5 Mar, 16:13, Michał Dwużnik
Post by Michał Dwużnik
[...]
No i może ją skutecznie pogłębić. Skoro samodzielnie wymyśliła że coś
nie gra, może samodzielnie wykryć ironię. Nie rób z niej sieroty, uwierz
w możliwości. To dobremu uczniowi podrzuca się w szkole paradoksy, nie
kiepskiemu :P

Michał
d***@vp.pl
2008-03-05 15:34:12 UTC
On 5 Mar, 16:24, Michał Dwużnik
Post by Michał Dwużnik
No i może ją skutecznie pogłębić. Skoro samodzielnie wymyśliła że coś
nie gra, może samodzielnie wykryć ironię.
Teoretycznie masz rację ale z doświadczenia wiem że takie traktowanie
narybku powoduje ze kolejne niegdyś fane fora tematyczne zamieniają
się w mydelniczki albo zamierają z braku dopływu świerzej krwi.
Albo zamieniają się w kółka wzajemnej adoracji.
nie wiem jak wam ale mnie się chce jeszcze odpowiadać na takie
pytania.
pozdro Marcin
Michał Dwużnik
2008-03-05 16:16:44 UTC
Post by d***@vp.pl
On 5 Mar, 16:24, Michał Dwużnik
Post by Michał Dwużnik
[...]
Ja nie chcę żadnej świerzej krwi. Ja chcę żeby zdrowa iświeża napływała. :P

Michał
Janko Muzykant
2008-03-05 15:15:46 UTC
Post by w***@gmail.com
Marcin, dziekuje! Podejrzewalam, ze ich wypowiedzi nie sa do konca
zyczliwe.
Ależ skąd!
Kochamy Cię wszyscy!
Aloha!
Robert Cozaś
oczywiście, wyslij go do naprawy gwarancyjnej...
Marek Wyszomirski
2008-03-05 15:03:28 UTC
Post by w***@gmail.com
[...]
To, że będzie zapewne oddawał nieostrości nieco lepiej od zwykłego - z 6
listkami. Oddawanie nieostrości (tzw. bokeh) jest zazwyczaj tym ładniejsze
im bardziej zbliżony do okrągłego jest kształt otworu przysłony. Zwiększenie
ilości listków temu właśnie służy.

Janko Muzykant
2008-03-05 15:18:51 UTC
Post by Marek Wyszomirski
[...]
Albo radykalne zmniejszenie - czyli przesłona typu klapka z dziurką.
Marek Wyszomirski
2008-03-05 16:13:58 UTC
Post by Janko Muzykant
Post by Marek Wyszomirski
[...]
To byłby ideał - tylko... jak za pomocą takiej klapki płynnie zmieniać
liczbę przysłony?... Już wiem! Klapka nadmuchiwana z dziurką:-)))))

m***@alpha.net.pl
2008-03-05 16:51:01 UTC
Post by Marek Wyszomirski
To byłby ideał - tylko... jak za pomocą takiej klapki płynnie zmieniać
liczbę przysłony?... Już wiem! Klapka nadmuchiwana z dziurką:-)))))
Zastosowac system "rewolwerowy" to jest zmieniacz okraglych przyslon.
Tak na prawde w fotografii ie potrzebujesz plynnosci, tylko
zestawu kilku dziurek i zmieniacza.
:-)
Michal
Michał Dwużnik
2008-03-05 15:20:22 UTC
Post by Marek Wyszomirski
Post by w***@gmail.com
[...]
Jak zwykle wyskoczę z kontrprzykładem - mam takie jedno szkło które ma
więcej niż sześć przesłonę, tak zrobioną przez producenta że przymknięte
pół albo jedną działkę od pełnego otworu ma mocno nieokrągły otwór, i
wtedy daje gwiazdki... Promyków tyle ile listków :)

Michał

PS:Tokina 24-40/2.8
Marek Wyszomirski
2008-03-05 16:18:17 UTC
Post by Michał Dwużnik
Post by Marek Wyszomirski
[...]
Post by w***@gmail.com
[...]
Aż zgadnę - Industar 61/LZ3? Nie pamiętam ile ma listków, ale nigdy nie
mogłem zrozumieć czym się kierowali nadająć im taki dziwny kształt...
Post by Michał Dwużnik
Michał
PS:Tokina 24-40/2.8
Ooopsss... Nie trafiłem...
A masz może jakiś pomysł po co konstruktorzy takie dziwolągi wypuścili?
Nakładany filtr typu gwiazdka jest o tyle lepszy, ze gdy nie jest potrzebny
można go zdjąć... Choć z drugiej strony efekt zapewne nie do końca taki
sam...

Michał Dwużnik
2008-03-05 16:23:42 UTC
Post by Michał Dwużnik
[...]
Dużo delikatniejsze niż z filtru gwiazdkowego.
Na 2.8 jest okrągły otwór, na 4.5 i powyżej też. Jak na szerokokątny
zoom i tak rozsądnie - bo szerokiej 2.8 się praktycznie używa albo
otwartej, albo przymkniętej do 8 czy 11. Chyba kombinowali tak żeby przy
8 było naprawdę okrągłe, sądząc po tym co na jego temat pamiętam :)

Michał
Janko Muzykant
2008-03-05 16:46:10 UTC
Post by Marek Wyszomirski
Aż zgadnę - Industar 61/LZ3? Nie pamiętam ile ma listków, ale nigdy nie
mogłem zrozumieć czym się kierowali nadająć im taki dziwny kształt...
Znalazłem raz wytłumaczenie, ale zapomniałem...
Chodziło o jakąś korektę, tylko czego - nie pamiętam.
Tzn. nie było tak, że wyszło tak przypadkiem.
Marek Dyjor

wyrwij chwasta...
Grzegorz Góra
2008-03-07 08:19:56 UTC
Post by Marek Dyjor
Post by w***@gmail.com
[...]
Niech ją ręka boska broni przed wyrwaniem 7 listka! Nieparzysta ilość
listków gwarantuje, że wyjdzie "kocha".
--
Pozdr.
Grzegorz
http://moje-chelmno.pl
Henry(k)
2008-03-07 08:47:47 UTC
Post by Grzegorz Góra
Niech ją ręka boska broni przed wyrwaniem 7 listka! Nieparzysta ilość
listków gwarantuje, że wyjdzie "kocha".
Ojej.. wczoraj wyciągnąłem z szuflady obiektyw który miał 10 listków
- ale to ruski - a ruskie faktycznie nas już nie kochają ;-)

Pozdrawiam,
Henry
Robert Cozaś
2008-03-07 09:15:54 UTC
a kiedy nas kochali?
Henry(k)
2008-03-07 09:38:20 UTC
Post by Robert Cozaś
a kiedy nas kochali?
Jak robili Smienę - ma 7 listków ;-)

Pozdrawiam,
Henry
Robert Cozaś
2008-03-07 15:38:54 UTC
Użytkownik "Henry(k)" <***@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w
wiadomości
Post by Henry(k)
Post by Robert Cozaś
a kiedy nas kochali?
Jak robili Smienę - ma 7 listków ;-)
to była miłość internacjonalistyczna, mniej więcej tak ma się do miłości jak
ekonomia polityczna do ekonomi ;-)
Uncle Pete
2008-03-07 15:51:52 UTC
Post by Robert Cozaś
mniej więcej tak ma się do miłości
jak ekonomia polityczna do ekonomi ;-)
Na pewno wiesz co to "ekonomia polityczna"? :)

Piotr
Robert Cozaś
2008-03-10 10:05:22 UTC
Post by Uncle Pete
mniej więcej tak ma się do miłości jak ekonomia polityczna do ekonomi ;-)
Na pewno wiesz co to "ekonomia polityczna"? :)
jestem wysokiej klasy specjalistą z ekonomii politycznej, dwa razy ją
zaliczałem, bo miałem przez nią wpis warunkowy na studiach ;-)
jakbys nie wiedział, to słowa-klucze są nastepujące: "baza, nadbudowa",
a tak ogólnie to był jakiś żałosny komuszy bełkot, za który pewnie jeszcze teraz
sporo ludzi ubóstwia Kwacha i jego kolesi, żałosne...
Uncle Pete
2008-03-10 14:38:51 UTC
Post by Robert Cozaś
jakbys nie wiedział, to słowa-klucze są nastepujące: "baza, nadbudowa",
a tak ogólnie to był jakiś żałosny komuszy bełkot, za który pewnie
jeszcze teraz sporo ludzi ubóstwia Kwacha i jego kolesi, żałosne...
Właśnie podejrzewałem, że nie wiesz :)

Piotr
Marek Dyjor
2008-03-11 07:26:35 UTC
Post by Robert Cozaś
Post by Uncle Pete
[...]
proponuje abyś wrócił trzeci raz...

z mojej bardzo pobieżenj wiedzy widzi mi sie ze ekonomia polityczna to nei
jest wynalazek komunistów
Robert Cozaś
2008-03-11 08:32:34 UTC
Post by Marek Dyjor
z mojej bardzo pobieżenj wiedzy widzi mi sie ze ekonomia polityczna to nei
jest wynalazek komunistów
nawet jesli nie jest to ich wynalazek, to mają swój b. duzy wkład w jej rozwój i
rozpowszechnianie
d***@vp.pl
2008-03-11 10:10:38 UTC
Post by Marek Dyjor
proponuje abyś wrócił trzeci raz...
z mojej bardzo pobieżenj wiedzy widzi mi sie ze ekonomia polityczna to nei
jest wynalazek komunistów
Bo to była ekonomia polityczna socjalizmu. Do ekonomii politycznej ma
się jak krzesło do krzesła elektrycznego.
Pozdro Marcin