DiMAGE Z1 czy moze FINEPIX S5000? - prosba o rade
Rafal Urbanelis
2004-01-11 12:01:35 UTC
czesc grupa,
rozwazam kupno swojej drugiej cyfrowki.
tym razem chcialbym zeby to byl aparat z duzym zoomem ale z racji
ograniczonych funduszy nie moge sobie pozwolic na drogie zabawki.
do tej pory rozwazalem
a) Minolta DiMage z1
b) Fuji Finepix s5000
oba aparaty chodza w sklepach internetowych w niemczech w granicach 330
euro. (oba zoom optyczny 10x, martyca 3.1 Mpix)

przegladalem specyfikacje i strone steves-digicams.

na korzysc minolty przemawia :
-czulosc od ISO 50 wzwyz (od ISO 200 w przypadku fuji wiec chyba bedzie
wiekszy szum?)
-karty secure digital / MMC zamiast wynalazkow Fuji typu xD (na
marginesie: jej, po cholere oni to wymyslili???)
na korzysc fuji przemawia:
-lepszy flash (siega prawie 7 metrow wedlug strony steves-digicams)
-fajniejszy wyglad

bardzo prosze o porady. (wezcie pod uwage ze jestem lajkonikiem w zasadzie)
wszelkie uwagi mile widziane (a moze jest jakis aparat o podobnej cenie i
paramterach ktorego nie wzialem pod uwage?)
co byscie wybrali? czy sa jakies znaczace wady ktoregos z tych aparatow?

pozdrowienia,
rafal urbanelis
http://szus.info
Kosmo [Minolta Z1]
2004-01-11 12:56:47 UTC
czesc grupa, rozwazam kupno swojej drugiej cyfrowki.
Bardzo sie cieszymy i radzimy zajrzec do archiwum.
Rafal Urbanelis
2004-01-11 13:24:46 UTC
Post by Kosmo [Minolta Z1]
czesc grupa, rozwazam kupno swojej drugiej cyfrowki.
Bardzo sie cieszymy i radzimy zajrzec do archiwum.
dzieki :-)
zagladalem, ale mimo to zdecydowalem sie napisac posta.
wiele osob krytykuje oba aparaty i wiele osob oba chwali.
moze jednak jest ktos kto obu uzywal i powie co lepsze? (znalazlem jeden
post goscia, ktory mogl pouzywac obu, ale menu fuji mu sie niespodobalo i na
tej podstawie wybral aparat - no sorry - nie o to mi chodzi)
pozdrowienia,
rafal urbanelis
http://szus.info
Michal G
2004-01-11 14:48:55 UTC
Post by Rafal Urbanelis
Post by Kosmo [Minolta Z1]
[...]
Ja tu bym sie z Toba nie zgodzil, wczoraj kupilem w Niemczech Oly
C-4000, pobawilem sie nim, ale sorry - to menu go dyskwalifikuje...
sprzedaje nowy aparat tylko dlatego, ze menu jest OKROPNE !

Pozdrawiam
Adam Kazmierski
2004-01-12 09:55:28 UTC
Post by Michal G
[...]
tia ... troche techniki i czlowiek sie gubi ... zenujace argumenty podajecie...

--
Adam Arkadiusz "ExploRa" Kazmierski
***@mail.icmax.com.pl | http://explora.info.koszalin.pl
Wojciech Humiêcki
2004-01-11 17:10:56 UTC
Witam,mia³em nie dawno ten sam problem.
Po przeczytaniu tysiêcy wypowiedzi na grupach dyskusyjnych i porównañ wybór
pad³ na Z1 (bra³em te¿ pod uwagê olka 740). Dlaczego:
-doskona³y autofocus (chyba najszybszy jaki widzia³em)
-bardzo szybkie ustawienie ekspozycji
-du¿o mo¿liwo¶ci ustawieñ w³asnych nawet takich jak korekcja lampy b³uskowej
- doskona³a jako¶æ filu 640x480 30 k/s
- du¿a regulaja czu³o¶ci( oczym ju¿ wspomnia³e¶)
- mo¿liwo¶æ monta¿u dodatkowej lampy b³yskowej (to duzu plus)
- zdjêcia progresywne
Ma te¿ wady:
- brak ¶wiat³a wspomagaj±cego fokusa ( w ciemno¶æiach zgaduje ostro¶æ ale i
tak nie¿le mu idzie)
- mechanicznie przestawiane LCD co podobno skutkuje awaryjno¶ci± ( u mnie po
miesi±cu nic siê nie dzieje)
- ¿re baterie
To s± oczywi¶cie moje opinie.
pozdrawiam
wh
Alex
2004-01-11 18:20:08 UTC
Gdzie znalezc fotki testowe Minolty Z1? Z gory dzieki.

pozdrawiam
aleksander
Wojciech Humiêcki
2004-01-11 20:48:42 UTC
Post by Alex
Gdzie znalezc fotki testowe Minolty Z1? Z gory dzieki.
pozdrawiam
aleksander
spróbuj
http://www.fotokat.prv.pl/
wh
Agnus
2004-01-29 02:18:32 UTC
Post by Alex
Gdzie znalezc fotki testowe Minolty Z1? Z gory dzieki.
Witam.

Moze troche za pozno, ale jak masz jeszcze chec i przeczytasz tego
posta to na pewno lookniesz na moje fotki z Z1:
http://agnus.fotopic.net/

Nie mowie, ze sa dobre, czy zle. Sam ocen.

Pozdrawiam
Agnus

Adam Kazmierski
2004-01-12 10:07:36 UTC
Po przeczytaniu tysięcy wypowiedzi na grupach dyskusyjnych i porównań wybór
-doskonały autofocus (chyba najszybszy jaki widziałem)
-bardzo szybkie ustawienie ekspozycji
-dużo możliwości ustawień własnych nawet takich jak korekcja lampy błuskowej
- doskonała jakość filu 640x480 30 k/s
- duża regulaja czułości( oczym już wspomniałeś)
- możliwość montażu dodatkowej lampy błyskowej (to duzu plus)
- zdjęcia progresywne
- brak światła wspomagajšcego fokusa ( w ciemnośćiach zgaduje ostrość ale i
tak nieżle mu idzie)
- mechanicznie przestawiane LCD co podobno skutkuje awaryjnościš ( u mnie po
miesišcu nic się nie dzieje)
- żre baterie
To sš oczywiście moje opinie.
pozdrawiam
wh
jakos w tej klasie to zaden nie ma DOSKONALEGO AF ...
poza tym kazdy widzi czasem pod swoim katem dany sprzet ...

jakos nie wziales paru innych mankamentow pod uwage majac do wyboru Z1 i 740...
a mianowicie:

- wartosci przeslony
- braku szkla ED... CA sie klania...
- dostepnych rozdzielczosci
- kompresji ... a zaczym idzie jakosc zdjec...

no ale ma filmy w VGA i te pe... No ... chcesz tanio to masz... kazdy ma wybor
... ale sugerowanie sie jednak postami na grupie czasem nie jest adekwatne do
rzeczywistosci, kiedy sie okazuje ze ktos napisal cos a w realu jest inaczej ...
wiec, tu raczej w wyborze warto sie samemu zastanowic .. i nad wartoscia
portfela :)

Artur
2004-01-11 21:13:10 UTC
Post by Rafal Urbanelis
[...]
No taaaa! Czytaj grupe!!!
Post by Rafal Urbanelis
-karty secure digital / MMC zamiast wynalazkow Fuji typu xD (na
marginesie: jej, po cholere oni to wymyslili???)
To nie jest wynalazek fujii. Karty Xd od czasu pojawienia się ich na
rynku stosuje także OLYMPUS (chyba w w uz 740i 750) poza tym
producentem tych kart jest TOSHIBA i SANDISK tylko że sygnowane są
logami Fuji i Olympusa. Obecnie sa to najszybsze i najpojemniesze
karty na rynku obok microdrive'a (w tej chwili max 512 mb ale
producenci zapowiadają karty do dwóch gb). Fakt że sa drogie ale to i
tak pewnie za jakis czas sie zmieni...
Post by Rafal Urbanelis
-lepszy flash (siega prawie 7 metrow wedlug strony steves-digicams)
-fajniejszy wyglad
Nie tylko. Fuji jest mniej awaryjna.
Wojtek
2004-01-11 21:44:44 UTC
Post by Rafal Urbanelis
-karty secure digital / MMC zamiast wynalazkow Fuji typu xD (na
marginesie: jej, po cholere oni to wymyslili???)
To nie jest wynalazek fujii. Karty Xd od czasu pojawienia siê ich na
rynku stosuje tak¿e OLYMPUS (chyba w w uz 740i 750) poza tym
producentem tych kart jest TOSHIBA i SANDISK tylko ¿e sygnowane s±
logami Fuji i Olympusa. Obecnie sa to najszybsze i najpojemniesze
karty na rynku obok microdrive'a (w tej chwili max 512 mb ale
producenci zapowiadaj± karty do dwóch gb). Fakt ¿e sa drogie ale to i
Post by Rafal Urbanelis
-lepszy flash (siega prawie 7 metrow wedlug strony steves-digicams)
-fajniejszy wyglad
Nie tylko. Fuji jest mniej awaryjna.
Ciekaw jestem czy to Twoje do¶wiadczenie czy powielasz zas³yszne slogany z
netu ( tak siê w³a¶nie tworzy opinia o sprzeêcie jednemu go¶ciowi pad³
aparat a pisz± o tym wszyscy)
pozd
Wojtek
jacekddd
2004-01-12 08:36:17 UTC
Czesc

Ciekawe ale nikt nie pisze o formacie zdjec
a o to tez sie obawiam. Z obliczen wychodzi mi
dla Z1, na przyklad najlepsze zdjecie ok 1MB
co w jpg'u moze znaczyc wszystko.
A mialem juz negatywne doswiadczenia z hp
gdzie format pakowania nie byl oszczedny.
Owszem optyka, manual, trwalosc, karty ale
to jest aparat cyfrowy i nie mozna
takze o tym zapominac.

Jacek
gear
2004-01-12 10:44:12 UTC
Post by jacekddd
Czesc
Ciekawe ale nikt nie pisze o formacie zdjec
a o to tez sie obawiam. Z obliczen wychodzi mi
dla Z1, na przyklad najlepsze zdjecie ok 1MB
co w jpg'u moze znaczyc wszystko.
Najlepsza jako¶æ w Z1 to 1,4/1,5 MB, ¶rednia 700-800kB.

pzdr
gear
jacekddd
2004-01-12 11:31:27 UTC
Czesc

Dzieki za poprawke
Najlepsza jakość w Z1 to 1,4/1,5 MB, średnia 700-800kB.
pzdr
gear
Pozostaje pytanie czy, przy najwyzszej jakisci,
sa widoczne niedokladnosci /bledy w obrazie
wynikajace z uzycia formatu jpeg.

Nurtuje mnie to bo mysle nad zmiana sprzetu
a generalnie jestem za dostepnoscia formatu
bitmapy - bo jest mi potrzebny.

Jacek
gear
2004-01-12 12:14:49 UTC
Post by jacekddd
[...]
Je¿eli chcesz mogê podes³aæ Ci jakie¶ fotki, je¿eli Twój mail to wytrzyma.
Nie zamierzam nikogo przekonywaæ do Z1 lub innego aparatu. Ja wiedzia³em
czego chcia³em od aparatu, jakie ten aparat ma wady i zalety, i jestem w
pe³ni z niego zadowolony. Zanim kupi³em aparat sam du¿o ogl±da³em sampli,
oddawa³em je do labu, czyta³em porównania i na tej podstawie dokona³em
wyboru.

pzdr
gear
Artur
2004-01-12 14:32:12 UTC
Post by Artur
Post by Rafal Urbanelis
-lepszy flash (siega prawie 7 metrow wedlug strony steves-digicams)
-fajniejszy wyglad
Nie tylko. Fuji jest mniej awaryjna.
Ciekaw jestem czy to Twoje doświadczenie czy powielasz zasłyszne slogany z
netu ( tak się właśnie tworzy opinia o sprzeęcie jednemu gościowi padł
aparat a piszą o tym wszyscy)
pozd
Wojtek
Tak to moje doświadczenie. Jak już zabieram sie do oceny to napewno
nie na pdstawie sampli z netu.

Pozdr
Artur
Gurney Halleck
2004-01-12 08:52:06 UTC
Witam
Post by Rafal Urbanelis
[...]
[ciach]

Pomijajac wyglad bo jak ktos napisal "Z1 byl projektowany w dziale AGD" to
zastanawiam sie czy dobrze zrobilem wybierajac s5000 na podstawie porownania
do 602z Mialem Z1 na tzw "chwile", mam przed soba zdjecia z labu 9x15 i
10x15 (niestety nie tych samych obiektów) ró¿nicy nie widze. Wg mnie minusem
s5000 jest brak manualnego ustawienia WB, zewnetrznej lampy i czas max 2 s.
mimo to .. ponownie stajac przed problemem zakupu (bogatszy o do¶wiadczenie)
wybral bym ... Fuji ot taka subiektywna ocena. W przypadku tych 2 modeli
proponuje porownac
1) cene (calkowita, czyli akcesoria tez)
2) opcje ktorych bedziesz uzywal (chcesz super macro -> Z1)
3) wyglad (ale bardziej "jak le¿y w d³oni" - statywie)

z testów, porównañ, opini wychodzi ze Z1 ale ... (nie jestem
antyminoltowcem) wybralem/wybralbym s5000
Pozdrawiam GH
-----------------------------------
Gurney Halleck vel Marek N
***@poczta.fm
Cesarz nie zyje, niech zyje Cesarz
-----------------------------------
Grzegorz Żuchowicz
2004-01-12 09:21:49 UTC
Post by Gurney Halleck
[...]
10x15 (niestety nie tych samych obiektów) różnicy nie widze. Wg mnie minusem
s5000 jest brak manualnego ustawienia WB, zewnetrznej lampy i czas max 2 s.
Jeśli Auto WB w Fuji S5000 działa tak samo beznadziejnie jak w S602, to
brak możliwości manualnego ustawienia WB IMHO całkowicie dyskwalifikuje
ten aparat.
Post by Gurney Halleck
z testów, porównań, opini wychodzi ze Z1 ale ... (nie jestem
antyminoltowcem) wybralem/wybralbym s5000
A ja - pomimo, że sam mam Fuji - wybrałbym w takiej sytuacji Z1 :)
Grzesiek Żuchowicz
S602 user
Jakub £ojewski
2004-01-12 12:44:16 UTC
Witam,

A wiec mam porownanie 2 aparatow: Fuji S5000 i Minolty Z1. Sprowadzilismy je
z kolega (on Fuji, ja Minolte) i wnioski mam takie:

Oba aparaty nie nadaja sie raczej do robienia zdjec w trybie auto
(przynajmniej w ciemnych pomieszczeniach).

Zaczne od Fuji :

- konstrukcja duzo bardziej solidna, wydaje sie ze przetrwa 3 Minolty ;)

- lepszy (wygodniejszy) software dolaczony do aparatu (moze dlatego ze
wczesniej mialem Fuji), generalnie po 2 dniach zabawy zdjecia zgrywam
FinePix Viewerem od Fuji 3800 ;-)

- dolaczony pierscien (polecam dokupienie filtra polaryzacyjnego lub
przynajmniej uv - chroni obiektyw a kosztuje grosze, uv - ok. 20-30 zl)

- IMO gorsze makro, i ostrosc zdjec przy duzym zoomie (nawet w 6MP przy 3 MP
Minolty)

- duzo lepsza lampa blyskowa

- o filmach nic nie wiem

Generalnie wydaje sie ze to calkiem fajny aparat, boli mnie tylko rozmiar
zdjec w 3MP (ok. 600-800 kB) i minimalne ISO 200.

Minolta (zaczne od wad bo one sa zawsze bardziej widoczne):

- jak to ktos nazwal : laser gun prosto ze swiata Star Wars. Obudowa sama w
sobie nie wyglada zle, ale sprawia wrazenie tandetnej, mimo wszystko wydaje
mi sie wygodniejsza (do trzymania) niz Fuji (moze dlatego ze nie mam duzych
rak, a moze jest po prostu lepiej wyprofilowana).

- brak pierscienia, oryginalny Minolty drogi, mam juz nieoryginalny (60 zl),
w sobote mam nadzieje kupic pasujacy dekielek

- klapka baterii i karty, mocowanie obu wydaje sie delikatne

- lusterkowy przlacznik wyswietlacz wizjer (to co podobno najczesciej sie
psuje), faktycznie nieciekawy pomysl, ale i tak korzystam tylko z
wyswietlacza wiec na razie mi to nie przeszkadza

- to samo wyjscie do transmisji usb i video (dziwne rozwiazanie), samo
wyjscie i kabel jest na dodatek tak zrobione ze prawdopodobnie przysporzy
klientow serwisowi Minolty w momencie gdy do aparatu dorwie sie osobnik
chcacy wszystko zrobic "na sile" (gniazdo jest prostokatne z takim
wypustkiem do srodka, do tej pory spotykalem sie tylko z trapezami ktore
bylo baaaardzo ciezko pomylic, tu trzeba zawsze spojrzec)

- lampa podnoszona reka, dlugo szukalem przycisku podnoszenia lampy :), nie
ma po prostu trzeb ja podnosic palcami (Fuji ma guziczek i wyskakuje)

- aberacje chromatyczne (bardzo silne w trybie auto, do skorygowania przy
uzyciu przeslony)

- IMO za slaba wbudowana lampa, jest stopka, ale moim zdaniem lampa Fuji
jest duzo lepsza (ta wlasciwie oswietla tylko pierwszy plan)

No dobra ale koniec narzekania, czas na plusy :) :

- tak jak juz wspomnialem trzyma sie wygodniej,

- jezeli uzywasz WinXP lub W2K system wykrywa aparat od razu bez
instalowania sterownikow jako dodatkowy naped

- przelacznik zoom, jest troche wystawiony na wyrwanie (co wiele osob mu
zarzuca) ale jest bardzo wygodny i mimo wszystko dzial duzo lepiej niz Fuji

- ISO 50 i 100 (wlasciwie tylko w tych 2 trybach zdjecia w pomieszczeniach
wygladaja znosnie, ISO 200 i 400 to "kasza" na ekranie)

- stopka lampy, nie korzystalem, nie wiem czy bede ale jest :)

- dlugi czas migawki (15s lub do 30 kiedy wciskasz recznie) do zabawy w
ujecia nocne

- ustawienia dotyczace kompresji zdjecia (fine, standard, low), w trybie
fine zdjecie 3 MP zajmuje jakies 1,1-1,3 MB

- filmy 640*480 (nie wiem czy korzystasz, ja tak i dla mnie byl to jeden z
duzych plusow Minolty) z dzwiekiem. Pomimo szybkiej karty (SanDisk Ultra
II - 256 MB) w trybie 640*480 - 30 fps + dzwiek widac lekka rozbieznosc
pomiedzy obrazem i dzwiekiem (minimalne ale mozna zauwazyc), przy 15fps
wszystko w porzadku, ja mimo wszystko uzywam 30 fps. (Generalnie filmy byly
tym co przechylilo szale na korzysc Minolty, genialne rozwiazanie do
krecenia krotkich ujec dziecka)

- przy dobrym oswietleniu niezle makro

- niezly zoom

- reczny balans bieli

- dosc maly shutter lag (przynajmniej w porownaniu do Canona A70 i Fuji
3800)

Ogolnie jestem zadowolony ;).

W Fuji mozna chyba lepiej sterowac AF i miejscem ustawiania ostrosci ale do
czasu testu nie moge tego potwierdzic, w kazdym razie oba aparaty sa pod tym
wzgledem za Canonem. Plusem Minolty jest natomiast mozliwosc upgrad'u
firmware'u jesli firma taki wypusci, Fuji chyba tego nie robi.

Pozdrawiam,

Kuba

PS. Sam meczylem sie z wyborem miedzy tymi aparatami 2 tygodnie. Powodzenia.
Mam nadzieje ze cokolwiek wybierzesz nie bedziesz zawiedziony. Jezeli nie
jestes szumofobem i nie zalezy Ci na filmach (Fuji tylko 320*240) to chyba
wybralbym Fuji (lepsza lampa, solidniejsza konstrukcja, lepsze dolaczone
oprogramowanie (sam do dzisiaj zgrywam zdjecia z Minolty softem od Fuji
S3800))
gear
2004-01-12 13:50:24 UTC
Post by Jakub £ojewski
- brak pierscienia, oryginalny Minolty drogi, mam juz nieoryginalny (60 zl),
w sobote mam nadzieje kupic pasujacy dekielek
Oryginalny dekielek nie pasuje do tej tulei?

pzdr
gear
Jakub £ojewski
2004-01-13 06:44:51 UTC
Post by gear
Oryginalny dekielek nie pasuje do tej tulei?
\

Oryginalny jest mniejszy, swoja droga musialem wymieniac dekielek 52 mm.
Niby oba 52 ale jeden nie pasowal (oba Hama). Pasuje ten z sciskaczami na
zewnatrz pierscienia, tego ze sciskaczami wewnatrz za nic nie idzie wlozyc.

Pozdrawiam,
Kuba
Rafal Urbanelis
2004-01-12 20:45:03 UTC
"Jakub �ojewski" <***@wp.pl> wrote in message news:btu4un$hsq$***@nemesis.news.tpi.pl...

bardzo dziekuje za obszerne porownanie.
duzo mi dalo.
mam jeszcze jedno pytanie.
Post by Jakub £ojewski
Jezeli nie
jestes szumofobem (...)
no wlasnie. nie wiem czy jestem.
rozpisze sie moze troche wiecej:
1) chcialbym robic znaczacy procent fotek w domu.
2) nie mam zadnego nawet polprofesjonalnego oswietlenia, wiec pewnie bede
uzywal flasha
3) fotki chcialem wykorzystywac, albo
a) na ekran - wtedy szumu nie bedzie? (bo bede fotki zmniejszal do
powiedzmy 1 Mpx)
b) do labu - ludzie pisali ze podobno wtedy tez nie ma?
prawda to?
ponoc ten nieszczesny szum jest gdy mamy fotke 3Mpx zrobiona w pomieszczeniu
i ogladamy ja na ekranie.
jak to jest?

pozdrowienia,
rafal urbanelis
http://szus.info
Jakub £ojewski
2004-01-13 07:31:10 UTC
U¿ytkownik "Rafal Urbanelis" napisa³ w wiadomo¶ci
Post by Rafal Urbanelis
1) chcialbym robic znaczacy procent fotek w domu.
2) nie mam zadnego nawet polprofesjonalnego oswietlenia, wiec pewnie bede
uzywal flasha
Jezeli nie zamierzasz korzystac z dodatkowej lampy to Fuji.
Post by Rafal Urbanelis
3) fotki chcialem wykorzystywac, albo
a) na ekran - wtedy szumu nie bedzie? (bo bede fotki zmniejszal do
powiedzmy 1 Mpx)
zalezy, ale jak jest dobrze zaszumione to widac i przy 640*480 :-))))
Sprobuj poprzegladac zdjecia na jakis stronach z testami aparatow, sciagnij
oryginalne zdjecie na dysk i otworz. Jesli jakosc jest ok to nie masz sie co
przejmowac.
Post by Rafal Urbanelis
b) do labu - ludzie pisali ze podobno wtedy tez nie ma?
prawda to?
Imo jesli szum jest to jest, jak to wyjdzie na papierze nie wiem, duzo
zalezy tez od formatu wyjsciowego. To czego nie widac przy np. 10*15 moze
byc widac przy 13*18 lub A4.
Post by Rafal Urbanelis
ponoc ten nieszczesny szum jest gdy mamy fotke 3Mpx zrobiona w
pomieszczeniu
Post by Rafal Urbanelis
i ogladamy ja na ekranie.
jak to jest?